مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

تحولات سریع اجتماعی زندگی امروزی سرعت احیائ نمودن میراث کهن را نباید از ما بگیرد


بازی‌های بومی محلی گنجینه‌ای تمام‌نشدنی، از فرهنگ قدیمی اشرف البلاد است

تحولات سریع اجتماعی زندگی امروزی  سرعت احیائ نمودن میراث کهن را نباید از ما بگیرد

 به گزارش روابط عمومی شهرداری و وشورای اسلامی بهشهر به منظور احیا ء آشنایی و اغناء اوقات فراغت مسافران و شهروندان  اقدام به اجرای بازیهای بومی محلی مازندران بهمراه موسیقی محلی و نوروز خوانی در باغ 407 ساله شاه عباسی کرده است. 

روابط عمومی شهرداری هدف از برگزاری این مراسم را که سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان این دیار است را میراث معنوی شهرستان  نامیده که  برای ایجاد یک تحول فرهنگی ، مستلزم تغییر در نگرش و عادات افراد از دوران کودکی خواهد بو د .

حمید آزموده شهردار بهشهر در این مراسم  با اشاره به اینکه بازی‌های بومی و محلی سرمایه فرهنگی  ما محسوب می‌شودتوضیح داده است که :یکی از دغدغه‌های  فرهنگی ما  ، تلاش برای حفظ خرده‌ فرهنگ‌ ها وتکیه بر حفظ اصالت فرهنگ‌های بومی و محلی شهرستان بهشهر  است.

شهردار بهشهر ادامه داده است که : به نظرمی‌رسد جامعه ما، درحال گذر از دوره‌ای است که جوامع غربی سالها پیش از آن گذرکرده اند. به هر حال وقت آن رسیده که میراث کهن و به‌جای‌ مانده  این شهر برای نسل جوان احیا شود هرچند که تحولات سریع اجتماعی و نوع تکامل‌یافته زندگی امروزی امکان پرداختن به بازی‌ها را به صورت اولیه  را به دست نمی‌دهد. اما همین که نهادهای فرهنگی  شهر از جمله سازمان میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  به این مهم توجه  نمایند و زمینه‌ی شناساندن آن را به مردم فراهم کنند بسیار پاسخ خواهد داد و مردم  شهر ما تشنه‌ی فرهنگ اصیل خواهند بود و  با این بازی‌ها زمینه‌ی لذت روحی و جسمی خویش را فراهم میگردد .

در ادامه اویس موسی زاده مسئول کمیسیون فرهنگی اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی بهشهر ادامه داده است که : بازی‌های بومی- محلی گنجینه‌ای تمام‌نشدنی از همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و رنگین‌کمانی از فرهنگی ناب ایرانی در خود نهفته دارد. با دیگران بودن، آنها را شانه به شانة خود حس کردن، با آنها به رقابت برخاستن و توانایی‌های خود را محک زدن، می‌تواند از انگیزه‌های قوی انسان برای بازی و فعالیت‌های بدنی باشد. بازی‌های بومی و محلی متنوع بوده و با نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان، زمان و ابزار دست و پاگیر، قابل اجرا هستند. هریک از این بازی‌ها با توجه به نوع الگوی اجرا و پیچیدگی مهارتی آن، کمک شایانی به افزایش آمادگی انرژی، حرکتی و مهارتی در سنین پایه برای ورود به عرصه ورزش قهرمانی خواهدکرد.

اویس موسی زاده با اشاره به حضور مسافران و گردشگران که استقبال بی نظیری از این بازیها داشته اند ادامه داده است که : مازندران ،مخصوصا شهرستان بهشهر ،سرشاراز آداب و و بازیهای بومی و محلی است استو زمانیکه از بازی های محلی مازندران  صحبت می شود نام چند بازی ویژه به ذهن پدران و مادرانمان تداعی میشود  که این بازیها شامل چولنگ، خر جِز ِجِز، کلنگ بازی ، پرتاب حلقه ، طناب کشی ، تب بُزه کِلاه  ، هفت سنگ و بازیهای دیگراست .

مسئول کمیسیون فرهنگی اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی بهشهر ادامه داده است که : حضور مسا فران را برای ترویج فرهنگ بومی و محلی غنیمت شمرده و با تدارک برنامه ایی که توام با موسیقی سنتی بوده اجرا شده  که خوشبختانه مورد استقبال  بی نظیر گردشگران غیر بومی قرار گرفته است .

در پایان، از مسابقه چولنگ- جواد رضایی از بابل – وحید سنجانی از بهشهر  و در مسابقه کلنگ زنی میرزا محمد قربانی از اراک و مسابقه پرتاب حلقه خانم بهرامی از شیراز و در مسابقه طناب کشی مبین نقدی –اسامه نصرتی –علی موسی زاده –پوریا قبادی –قاسمی –سعید رضایی –ارمین سلیمی –جواد باقری –مومن قنبری و جلال لیمان نژاد از هیئت بازیهای بومی محلی شهرستان بهشهر برنده مسابقات بوده که جوائزی از سوی شهرداری و شورای اسلامی تقدیم گردید .

خبر ارسالی از: روابط عمومی شهرداری و وشواری اسلامی بهشهر



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد