مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

گزارش تصویری سیل نکا درسال 1378

غرشی که ناگهان جمعی را بلعید/ بازخوانی خبر سیل ویرانگر نکا درسا ل1378  + گزارش تصویری..

آرامش وسکوت شب راخداوند همچون گاهواره ائی آرام، برای تسکین جان قرار داد/اینبار بستری برای آرامشی ابدی شد.

سیل نکا، سیلی طبیعت برگونه های بی گناه کودکان خفته در خواب بود.آرامش شب، مردم نکا را به آرامگاه ابدی برد. بامداد ۵ مرداد 78 در پی بارندگی‌هایی که از روز پیش در شهرنکا آغاز شده بود، به وقوع پیوست 

بیش از 50 نفراز ساکنان شهر بر اثر این سیل ویرانگر به کام مرگ رفتند. بارندگی شدید منجر به بالا رفتن سطح رودخانه نکا رود و در نهایت طغیان رودخانه مذکور که از میانه شهر عبور می‌کندشد..

ساکنین حاشیه رودخانه نکارود از این حادثه به عنوان واقعه‌ای سخت و فراموش نشدنی یاد می‌کنند. در اثر این واقعه پل اصلی این شهر، پل راه آهن، راه‌های روستایی، تعدادی از روستاها و زمین‌های کشاورزی و تعداد زیادی از ساختمانهای اداری خسارت دیدند. علاوه بر آن تاسیسات و تجهیزات زیر بنایی نظیر آب و برق و تلفن خسارت زیادی را متحمل شدند.

وقوع سانحه و علل عمده آن

دراظهارات کارشناسان امرآمده است،علت عمده وقوع این حادثه بزرگ، ناشی از تبدیل جنگل‌های منطقه به زمین‌های زراعی، تخریب حاشیه رودخانه برداشت بی‌رویه شن و ماسه اعلام شد/

همچنین مسدود شدن دهانه پل‌ها توسط درختان بریده شده و گرفتگی آبراه‌ها توسط ساخت و سازهای انجام شده، منجر به تشدید وقوع سیل گردید.

گفتنیست: از موارد دیگری که می‌توان در تشدید این حادثه نام برد عبارتند از: ساخت و سازهای بی‌رویه در حریم رودخانه و تجاوز به حریم آن. عدم رعایت نکات فنی در ساخت و سازها. کم بودن عرض معابر و گشایش‌های شهری، پیچ و خم معابر ... و به همراه تراکم بالای جمعیت.و....

شاید بسیاری ازما ازنزدیک شاهد وقوع زلزله و یا سیلی ویرانگر نبوده ایم. و ندانیم لحظه غرّش صدای ویرانی و شکسته شدن ستون و دیوارخانه چه تبعات روانی برای اهل خانه داشته است. امّا همدردی به هنگام مصیبت و غم هم مارا تسکین می دهد و هم مصیبت دیده را به آرامش می رساند.  

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

قبل از این که زلزله و یا سیلی رخ دهد تا ما را مجبور کند برای تعیین خسارت، ستاد بحران تشکیل دهیم و تقاضای اعتبار ده ها میلیارد تومانی را بنمائیم. تشکیل ستاد پیشگیری قبل از وقوع حادثه ... موانع عبور سیلاب ها را اصلاح رودخانه ها را شناسی و در اصلاح آن بکوشیم.

برای شادی روح ازدست رفتگان، فاتحه ائی می خوانیم...

روحشان شاد، یادشان گرامی...

گزارش تصویری از روی فیلم  تهیه شده توسط: محمد تقی تقی پور، گردآوری شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
نارنجباغیی دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 17:28 http://gh_pesarekhoob@yahoo.com

خیلی عکسهای خاطره انگیزی بود
عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد