مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

لهجه وگویش مردم نباید برای خنداندن به بازی گرفته شود.

لهجه وگویش مردم نباید برای خنداندن به بازی گرفته شود.

یکی از منتقدان سریال پایتخت گفت: اگر پایتخت 600 هم ساخته شود بنده هر جا احساس کنم که حقی از مردم استان ضایع شده است لب به اعتراض می‌گشایم زیرا نباید لهجه و گویش مردم برای خنداندن به بازی گرفته شود.

سریال پایتخت با وجود فراز و نشیب‌های که داشت به پایان رسید، ساخت این سریال از زمان پخش قسمت‌های نخست مورد انتقاد برخی از مسئولان مازندران در زمان خویش قرار گرفت و حتی مسئولان و دست‌اندرکاران سیاسی استان نسبت به ساخت این سریال واکنش نشان دادند. 

با وجود انتقادات نصف و نیمه به این سریال که زمانی اوج می‌گرفت و حتی منجر به اعتراض جمعی از مردم مازندران جلوی استانداری نیز شده بود، به دلیل حمایت‌های که شده بود پخش این سریال متوقف نشد و به مرحله‌ای رسید که چهارمین قسمت این سریال نیز ادامه پیدا کرد.

خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای را با تنابنده بازیگر نقش نقی معمولی منتشر کرد که تنابنده در این مصاحبه افراد منتقد به این سریال را غرغرو اعلام کرد، همین موضوع باعث دلخوری در بین تعدادی از منتقدان این سریال در استان مازندران شد.

محمد جونیان بازیگر مشهور صدا و سیما مرکز تبرستان یکی از افرادی است که نسبت به ساخت برخی از قسمت‌های سریال پایتخت انتقاد دارد و معتقد به این است که فضای باز گفت‌وگو در سطح رسانه‌های استان وجود دارد، برخی دغدغه‌های جونیان بازیگر نقش نورالدین در سریال‌های طنز مازندران را منتشر کردیم که حداقل در ساخت سریال‌های بعدی بتواند کمک کار تنابنده باشد.

فارس: چهارمین سری سریال پایتخت به اتمام رسید و ظاهرا انتقاد شما نسبت به ساخت این سریال همچنان وجود دارد، دلایل منطقی خودتان را نسبت به انتقادهای که دارید مطرح کنید؟

جونیان: از همان زمان پخش سری نخست سریال پایتخت احساس کردم که عوامل این سریال می‌خواهند برای خندان مردم از زبان، لهجه و گویش مازندران سوءاستفاده کنند.

من خودم به عنوان کسی که در برنامه تلویزیونی مازرونی به اتفاق رشید بابازاده (عمو یادگار) و علی‌مراد محمدی (کاکرون) از اشکور رامسر تا دورترین روستاهای گلوگاه با بیش از صدها برنامه محلی با گویش محلی و زبان محلی برای اشاعه فرهنگ اصیل مازندرانی اجراهای زیادی داشتیم و در بعضی از روستاهایی که می‌رفتیم، مشاهده کردیم  پیرمردهایی بودند که ذاتا کمدی و طنز کار بودند، ولی شبیه پنج‌علی سریال پایتخت دلقک نبودند که مردم را بخندانند.

فارس: انتقاد صریح شما به پنج‌علی چیست؟

جونیان: پنج‌علی در این سریال تنها به دنبال پرکردن شکمش است و یک دیالوگ برای خالی نبودن عریضه دارد و هر از چندگاهی برای خالی نبودن عریضه کلمه نقی را تکرار می‌کند تا مردم را بخنداند.

همین یک کلمه باعث شود تا وقتی مسئولان و مقامات استان ما در جلسات کشوری در مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند آقایان به طنز آنها را با این نام و یا همان حالتی که خمسه می‌گوید صدا بزنند و بخندند.

فارس غیر از شما آیا سریال پایتخت منتقدانی دیگر در بین مسئولان استانی نیز داشت؟

جونیان: انتقادهای نماینده ولی‌فقیه در مازندران که حتی به نماز جمعه هم کشیده شد، اگر انتقادهای بعضی از نمایندگان مردم مازندران و ائمه جمعه ما در شهرستان‌ها، دلسوزان و دل‌سوختگان نبود معلوم نبود چه بلایی بر سر فرهنگ مازندران با ساخت این سریال ایجاد می‌شد.

شما ببینید در همین سریال پایتخت چهار به دلیل نداشتن متن قوی به هر در و پیکری می‌زنند تا داستان را به اتمام برسانند بعد این کار را به عنوان یک کار ارزشی و فاخر هم معرفی می‌کنند.

فارس: برخی‌ها معتقدند که شما برای حضور در این سریال پیشنهاد همکاری دادید چون شما را در جمع بازیگران راه ندادند از ساخت این سریال انتقاد کردید؟

جونیان: نه این‌طور نیست، خدا شاهد است من دیداری با سیروس مقدم و تنابنده نداشتم و نه فردی به من پیشنهادی برای حضور در سریال را داد، ناگفته نماند بعدها به من گفتند که همان روزهای نخست ساخت این سریال عوامل این سریال از سیدکاظم حسینی بازیگر معروف نقش نوروز خواستند تا کارهایی که با عنوان سوزکلام از شبکه مازندران پخش می‌شد را به آنها بدهند؛ حسینی نمونه کارش را ارائه داد که بنده در آن برنامه بودم شاید دلیل اینکه که گفته می‌شود به جونیان بازی داده نشد همان مورد را اعلام کنند، در جریان این موضوع نیز قرار ندارم که بین آقای حسینی و نویسنده برنامه چه گذشت.

 35 سال تجربه در تئاتر و تلویزیون دارم که اگر امروز موفقیتی در صدا و سیمای مازندران و گلستان دارم مدیون تئاتر هستم که اگر نبود عشقم به تئاتر به اینجا نمی‌رسیدم، دلیل هم نداشت که برای حضور در این سریال دست و پا بزنم، امروز افتخارم این است که بازیگرانم در صدا و سیما و حتی سینما حرف‌هایی برای گفتن دارند.

فارس: نظر شما درباره اظهارات اخیر تنابنده نسبت به منتقدان سریال پایتخت چیست؟

جونیان: یکی از ایرادات آقای تنابنده این است که ایشان انتقادپذیر نیستند. به‌جای اینکه با ادبیات خوب و در شأن یک هنرمند صحبت کنند آن جواب را می‌دهند که نشان از آشفتگی و عصبانیت ایشان است.

همین یادداشت‌ها باعث شد که خیلی‌ها معترض این سریال شوند که نمونه آن اعتراض مردم در سال گذشته جلوی استانداری بود.

مهران مدیری اگر ماندگار شد به دلیل صبوری، درایت و مدیریت او بوده که با نقادان خود برخوردی عاقلانه داشته و دارد، تنابنده حتی طاقت حرف مداح اهل‌بیت حاج منصور ارضی را که دلسوزانه درباره بخشی از سریال پایتخت چهار که بحث غسالخانه را بیان کرد را نداشت.

فارس: تنابده اعلام کرده بود که با ساخت این سریال تلاش دارد که جایگاه ورزش کشتی مازندران را به خوبی مطرح کند، در این چهار سری ساخته شده مواردی را مشاهده نکردید که دارای نکته قوت باشد؟

جونیان: تنابنده مدعی آن بود بحث جایگاه ورزش و قهرمان کشتی مازندران در این سریال برجسته می‌شود، دیدیم چه بلایی به سر قهرمان کشتی ما آوردند که حتی مورد اعتراض رضا یزدانی «پلنگ مازندران» قرارگرفت چرا که آقای نقی یا همان تنابنده به عنوان قهرمان کشتی مازندران چند روز غذای سگ را میل کرد اما متوجه نشد که این غذای انسان نیست. آیا واقعا قهرمانان ما این‌گونه هستند که در این سریال نشان داده شد.

فارس: از زمان شروع سریال پایتخت مشاهده شد که شما بیشترین انتقادها را نسبت به ساخت این سریال داشتید و در بیشتر محافل انتقاد شما از این سریال همچنان تداوم دارد فکر می‌کنید نتیجه‌ای هم بگیرید؟

جونیان: از زمان شروع این سریال تاکنون به دلیل نقدهای که نسبت به ساخت این سریال داشتم، فشارهای زیادی را تحمل کردم؛ در پیام‌های مختلفی توهین شنیدم اما از آنجایی که به کارم اعتماد و اعتقاد دارم خودم همه اینها را به جان می‌خرم، اعلام می‌کنم اگر پایتخت 600 هم ساخته شود بنده هرجا احساس کنم که حقی از مردم استان ضایع شد لب به اعتراض می‌گشایم.

منبع/ فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد