مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

آقای استاندار تعلل تا کی؟یادداشت اکبر مقدسی

آقای استاندار تعلل تا کی؟

اکبر مقدسی// این روزها یادداشت های متعدد از سوی فعالان ستاد تدبیر و امید یا همان حامیان دکتر حسن روحانی در شهرستانهای مازندران از تعلل استانداری یا دیگر نهادهای دولتی در عزل و نصب های مدیران، دیده می شود نمونه ای از آن اعتراض ستاد تدبیر و امید بهشهر بوده که در خبرها آمده است. از طرفی خبرهای رسانه های جریان مخالف از نگرانی از تغییرات گسترده، انتصاب فلان مدیر از فلان حزب منحله و ... هم کم نیست. درباره این دو دیدگاه مباحثی قابل طرح است که در پی می آید. 

1- انتصابات سیاسی و... ؛ شانتاژهای رسانه های مخالف دولت یا زاییده افکار سیاسیون مخالف دولت روحانی است که برخی از خبرنگاران آنها را در رسانه ها درج می کنند. چرا که با گذشت یکسال از تغییر دولت، تغییرات مدیران کل استانی حدود 30 تا 40 درصد است و تغییرات در روسای شهرستانی کمتر از 10 درصد است و حتی در برخی از شهرستانها تغییرات صفر و یا در برخی شهرستانها تغییرات منفی بوده است. یعنی پس از روی کار آمدن دولت روحانی برخی از مخالفان روحانی حکم ریاست ادارات شهرستانی گرفتند!

2- ترفند دیگر مخالفان دولت برای ابقاء مدیران خود یا گاه انتصاب جدید برای همفکران، موضوع فتنه و یا عضویت حزب مشارکت و ... است. اگر قرار باشد 14 میلیون مخالف احمدی نژاد در انتخابات سال 88 فتنه گر باشند پس چیزی از کشور باقی نمی ماند. ضمن اینکه عمده آراء دکتر حسن روحانی در انتخابات 92 را همین افراد تشکیل دادند. از طرفی حزب مشارکت یکی از احزاب قانونی کشور سالها فعالیت داشت ممکن است افرادی از حامیان حزب و یا اعضای آن بودند. حال به هر دلیل در مقطعی از زمان دادگاه این حزب را منحل کرد. افرادی که در این مورد مقصر بودند محاکمه شده اند. این امروز بهانه ای شد برای تحت فشار قرار دادن مدیران دولت تدبیر و امید. در صورتی که اگر مدیری در دورانی فعالیت حزبی می کرد آن روز حزب رسمی و قانونی بود و اگر امروز دادگاه اعلام کرد فعالیت این حزب توقیف شد همان شخص فعالیتی در غالب آن حزب نخواهد داشت. بعنوان مثال روزنامه ای بدلیل درج مطلب خاص از سوی دادگاه توقیف می شود. آیا این دلیلی است بر اینکه همه نویسندگان و خبرنگاران این روزنامه تا ابد ممنوع به کار شوند؟

3- اما از طرفی از نگاه حامیان دولت روند تغییرات مدیریتی استان مازندران خیلی کند پیش می رود. آیا همه دلایل به موضوعات اشاره شده مرتبط است؟

معاون سیاسی استاندار در نشست خبری با رسانه ها گفته است می خواهد اخلاق مدارانه برخورد کنند. می گوید می خواهند شخصیت افراد را حفظ کنند و پست هایی در شان و منزلت مدیران سابق پیدا شود سپس آنها را تعویض کنند. این زمینه فکری مدیران ارشد استان به لحاظ اخلاقی بسیار خوب است اما ذهنیت دیگری می سازد و آن این است که مدیران ارشد استان برنامه اعتدال گرایی را در این می بینند که اخلاق مدارانه و با آهنگ ملایم تغییرات در طول چهار سال عمر دولت انجام شود. تا مدیران سابق از آنها نرنجند. اما یادتان رفته است که اعتدال قرار بود برنامه ای برای خدمات رسانی بهتر به مردم باشد. تا کشور را از برنامه های غیر کارشناسی و شتاب زده نجات دهد. این برنامه ها در سطح مدیریت یک روستا باید نهادینه شود تا در سطح کلان. اگر عمر چهار ساله دولت اعتدال بگذرد و هنوز مدیرانی که اعتقادی به این تفکر ندارند مناصب مهم را در اختیار داشته باشند مردم چطور باید اعتدال را از نزدیک لمس کنند. آیا در این شرایط نباید به مردم کوچه و بازار حق داد که می گویند: «همه شان از یک قماش هستند.»

مدیری که سالها تفکرات دولتمردان فعلی را ضد انقلابی دانسته و در این باره علناً اظهار نظر کرده است امروز چطور می تواند نماینده همان دولتمردان در استان یا شهرستان باشد و از سیاستهای آن دولت حمایت کند؟ بنابراین نگه داشتن این افراد در درجه اول خیانت به رئیس جمهور و آراء مردم خواهد بود.

ضمن آنکه میان تفکر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دکتر حسن روحانی و دکتر محمود احمدی نژاد تفاوت به وضوح دیده می شود. بنابراین مدیران و برنامه ریزان تفکر قبل هر چقدر محترم باشند نمی توانند خودشان را با سیاستهای جدید تطبیق دهند.

3- نکته قابل ذکر دیگر، نمایندگان مجلس و انتظارات آنهاست. همه ما می دانیم هیچ یک از نمایندگان مازندران در مجلس در انتخابات ریاست جمهوری سال قبل حامی دکتر روحانی نبودند. البته بعد از انتخابات دو سه نفر تلویحاً در موارد خاص از کابینه حمایت کردند. اما متأسفانه اغلب نمایندگان با فشار سیاسی به استانداری مانع تغییر و تحولات مدیریتی می شوند. نماینده ای که مش سیاسی اش هیچ سنخیتی با دولتمردان ندارد با نادیده گرفتن پیام مردم در 24 خرداد 92 مانع تغییرات مدیریتی دولت می شود. این نماینده تنها برای حفظ پایگاه سیاسی و اجتماعی خود در انتخابات مجلس آینده که در اواخر سال 94 برگزار می شود سعی می کند در شهرستان مدیران کلیدی را حفظ و حتی نیروهای ستادی خود را در برخی از ادارات بگمارد. اما متأسفانه استانداری و یا نمایندگان دولت در سطح استان و کشور بنابر برخی ملاحظات به ناچار به خواستۀ آن نماینده تن می دهند. این معاملات میان نماینده و مدیران دولت خط بطلان است بر برنامه های دکتر حسن روحانی که مردم آن را از میان چندین برنامه انتخاب کرده بودند. آنچه مهم تلقی می شود خواست شخصی نماینده برای بقاء خودش است که نوعی توهین و دهن کجی به شعور مردم است و از طرفی پذیرفتن دولتمردان به این نوع خواسته های نمایندگان خود توهین بزرگتری به مردم محسوب می شود.

بنابراین با تحلیل های اشاره شده، بنظر می رسد تغییرات مدیریتی در مازندران بسیار ضعیف و با آهنگ کندی صورت می گیرد. با گذشت یکسال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید هنوز بخش زیادی از مردم نماینده دکتر روحانی را ندیده اند چه رسد به برنامه های آن. پس دوستانه به استاندار شریف بعنوان نماینده دولت در استان توصیه می کنم کمی عجله کنید. شما که خیز برای مدیریت 8 ساله برداشتید (اشاره به سخنان استاندار در جمع رسانه ها) اگر به همین روش ادامه یابد بیم آن می رود مردم از دولت تدبیر و امید پس از 4 سال چیز خاصی را نبینند و دودش به چشم همه دلسوزان دولت از جمله شماها برود!

اکبر مقدسی- سردبیر هفته نامه بهنگر