مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

مهروان نیوز

پایگاه تحلیلی- خبری مهروان نیوز

کنده کاری روی کدو ؛ آمیزش باغبانی و صنایع دستی

کنده کاری روی کدو ؛ آمیزش باغبانی و صنایع دستی

حمید رضا گل محمدی خلاق و مبتکر کنده کاری روی کدو که به زبان مازندرانی به این نوع کدو ' چو کئی '، 'کئی تک ' و 'کئی رشتی' هم گفته می شود و نوعی از آن به 'کدو قلیان' معروف است، انواع صنایع دستی را از این گیاه می سازد و به بازار عرضه می کند.   کنده کاری روی کدو علاوه بر اینکه یک هنر صنعتی است ، مقوله حرفه باغبانی را نیز دربر دارد و یک هنرمند باید در باغبانی مهارت کافی داشته باشد ،زیرا کنده کاری بر روی این نوع کدو در مرحله داشت که محصول کدو به رشد متوسطی رسید و بر روی بوته قرار دارد ،آغاز می شود.

گل محمدی که اهل شهرستان بابلسر است، همچنان بخشی از حیاط خانه شخصی را به کشت و تولید کدو مخصوصی که بتوان بر روی آن فعالیت هنری کرد، اختصاص داد. 


این هنرمند صنایع دستی پس از پژوهش های مختلف و آزمون و خطا در سال 1379 با تایید مدیریت وقت صنایع دستی استان مازندران این کار بعنوان یک نوآوری در صنایع دستی و کاری منحصر به فرد شناخته شد و از همان سال با دریافت کارت شناسایی، پروانه 'حکاکی روی کدو' را گرفت.

وی برای تامین مواد اولیه و انجام باغداری از سوی اداره تعاون استان مازندران نیز شرکت تعاونی کدو آذین تواندشت بابلسر را ثبت و مجوز آن را دریافت کرد و با نام این شرکت به باغبانی این گیاه ادامه می دهد.

کنده کاری بر روی کدوی تزئینی با نام علمی 'لاگناریا' ،نوآوری در صنایع دستی است که با گسترش این رشته، می توان در صنایع دستی تحولی عظیم ایجاد کرد. آثار بدست آمده از کنده کاری روی کدو نشان داده است که توانسته تحسین و حیرت انسان ها را برانگیزد و تولید انواع صنایع دستی کاربردی و تزئینی از کدو تزئینی و برجا گذاشتن آثار منحصر به فرد و زیبا می تواند درهنر و اقتصاد مناطقی که در آن این نوع محصول کشت شود ،نقش بسزائی را ایفا کند. سه تار با کاسه کدو، آباژور دیواری و روی میزی ،گلدان های دیواری و رومیزی ، گلدان آویز، جا دستمال کاغذی ، تابلو های معرق ،جا شکلات ، قندان، قلیان و نقاشی روی کدو از جمله صنایع دستی است که می توان از کدو ساخت. گل محمدی می گوید: موقعی که در کشت این محصول اقدام می کردم برخی مواقع در پرورش خوب این محصول مشکل داشتم که با پرس و جو و تحقیق با کارشناسان کشاورزی نسبت به رفع آن می کوشیدم تا محصول بهتری بدست آورم. برای کنده کاری روی محصول کدو برخی مواقع به رغم زحمت فراوان و انجام کندکاری ،محصول خراب می شد و می گندید که با صبر و حوصله و تحقیق نسبت به حل مشکل آن تلاش و آن را با مشورت و انجام روش های آزمون و خطا برطرف می کردم. همچنین اینکه پس از خشک شدن محصول ،چگونه این محصول نهایی از خطر موریانه زدگی و رطوبت نجات و حفظ کنم از دیگر دغدغه هایی بوده است که با استفاده از پوشش های مناسب رنگی نسبت به رفع این مشکل نیز اقدام عملی و اساسی شد.

این هنرمند صنایع دستی کدو به برپایی چندین نمایشگاه اختصاصی و شرکت در نمایشگاهای مختلف محلی ،استانی و ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان صنایع دستی از مناطق مختلف کشور نسبت به هنر کنده کاری روی کدو ابراز علاقه نشان داده و نحوه باغبانی و تولید کدو و انجام فعالیت هنری روی آن را جویا هستند

منبع: گردشگر آنلاین به نفل از ایرنا.

نظرات 1 + ارسال نظر
پریا دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:04

کار خوبی و نویی ارایه کرده اید ،موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد